Stanisław Hołuj


Stanisław Hołuj, urodzony 5 kwietnia 1899 roku w Myślenicach, to postać, która z pewnością zasługuje na uwagę każdego miłośnika motoryzacji i sportów motorowych. Niestety, jego życie zakończyło się tragicznie 29 czerwca 1940 roku w Krzesławicach.

Był nie tylko wybitnym kierowcą, ale również motocyklistą wyścigowym, a dodatkowo odnosił sukcesy jako żużlowiec. Jego osiągnięcia w tych dziedzinach sprawiają, że na stałe wpisał się w historię polskiego sportu motorowego.

Życiorys

Stanisław Hołuj urodził się 5 kwietnia 1899 roku, jako syn Jana i Marii. W wieku piętnastu lat wstąpił do Pierwszej Kompanii Kadrowej, która z czasem stała się istotnym fundamentem Legionów Polskich. Jego poświęcenie dla sprawy narodowej zostało uhonorowane Medalem Niepodległości.

Po zakończeniu I wojny światowej Hołuj został przydzielony do 12 pułku piechoty. Po powrocie z wojska, około 1922 roku, wspierał swojego ojca, który był właścicielem elektrowni, a także podejmował pracę w krakowskiej rozgłośni radiowej. Wkrótce jego zainteresowania skierowały się ku sportom motorowym.

Początkowo brał udział w wyścigach motocyklowych, wykorzystując swój motocykl marki Harley Davidson, oraz w zawodach żużlowych, gdzie zdobył mistrzostwo Śląska. Później rozszerzył swoje działalności o rajdy, wyścigi oraz wyścigi górskie. W 1930 roku odniósł spektakularne zwycięstwo w Wyścigu Tatrzańskim, startując na motocyklu Rudge.

W następnym roku skoncentrował się na wyścigach samochodowych, nabywając wyścigowy samochód Bugatti hrabiego Mycielskiego (model Bugatti T37A). W 1931 roku zajął trzecie miejsce w Grand Prix Lwowa, co było najlepszym wynikiem spośród polskich uczestników. Również w ostatnim Wyścigu Tatrzańskim tego samego roku uplasował się na trzeciej pozycji w klasyfikacji ogólnej, co znów przyniosło mu miano najlepszego polskiego zawodnika. Dodatkowo, amatorsko zajmował się skokami narciarskimi, trenując na zbudowanej przez siebie skoczni w Myślenicach.

23 czerwca 1940 roku Hołuj został aresztowany przez Niemców z powodu swojego zaangażowania w konspiracyjnej organizacji. Tego samego dnia trafił do więzienia Montelupich. Niestety, 29 czerwca został przewieziony do Krzesławic, gdzie został rozstrzelany.

Był mężem Anny Konder, z którą wychował dwoje dzieci: Martę i Jacka.

Przypisy

  1. a b Marjan Krynicki. IV Międzynarodowy Wyścig Tatrzański. „Auto”. Nr 9. 10.09.1931 r.

Oceń: Stanisław Hołuj

Średnia ocena:4.89 Liczba ocen:16